El Barrio del Mangó Bajito

2010

El Barrio del Mangó Bajito is an original toy theater play about a mango tree in the gentrified neighborhood of Santurce, Puerto Rico whose fruit was lost every season due to privatization and land speculation. The puppet play was staged in a super-sized “pop-up” book to narrate the interrelated stories of a community struggle and a mango tree. In the story, we encounter a real estate developer from the U.S. – a reference to our colonial status – excited about the possibility of capitalizing on the land and the fruits of its labor. 

The narrative mirrors what our communities experience daily: a neighborhood stricken by violence and poverty where developers see an opportunity to jumpstart their capital project. In the story, the community also organizes, resists, and fights back against gentrification, displacement, and exploitation. 

Each character has an extraordinary power, at times supernatural, due to the constant “experimentation” the U.S. has performed on Puerto Rican people and land, others as a consequence of the resilient nature of the working class, which struggles to survive in a capitalist society. 

The piece was first performed in 2010 at the 9th Toy Theater International Festival in St. Ann’s Warehouse in DUMBO, Brooklyn, NY. Later, it was performed at the Brecht Forum in NYC, the Boston Teachers Union School in Massachusetts, and Papel Machete’s 5th Anniversary show at La Respuesta in Santurce, PR. 

The play is currently being adapted by AgitArte artists into the graphic novel, MUCHO MANGO

El barrio del mangó bajito es una obra de teatro original del estilo “Toy-Theater” acerca de un árbol de mangó en un barrio gentrificado de Santurce, Puerto Rico, cuya fruta se perdía cada temporada dado a la privatización y la especulación de tierras. Montamos esta obra de títeres creando un libro “pop-up” en gran formato que sirve como escenografía para narrar las historias interconectadas sobre la lucha de una comunidad y un árbol de mangó. Durante el relato, nos encontramos con un desarrollador de bienes y raíces estadounidense —una alusión a nuestro estatus colonial— deseoso de enriquecerse a cuesta de la tierra y los frutos de su labor.

La narrativa refleja la experiencia diaria de nuestras comunidades: un vecindario bajo el asedio de la violencia y la pobreza en donde los desarrolladores identifican una oportunidad de poner en marcha su proyecto capitalista. En la historia, la comunidad también se organiza, resiste y combate la gentrificación, el desplazamiento y la explotación.

Cada personaje tiene un poder extraordinario, a veces sobrenatural, resultado de los “experimentos” constantes que E.U. ha realizado en la gente y tierras puertorriqueñas, otras veces a consecuencia de la naturaleza resiliente de la clase trabajadora, que lucha constantemente por sobrevivir en una sociedad capitalista. 

La pieza se presentó por primera vez  en el 2010 en el 9th Toy Theater International Festival en St. Ann’s Warehouse en DUMBO, Brooklyn, Nueva York. Posteriormente se presentó en el Brecht Forum en la Ciudad de Nueva York, la Boston Teacher’s Union School en Massachusetts, y en el quinto aniversario de Papel Machete en La Respuesta, Santurce, P.R. 

La obra está siendo adaptada actualmente por artistas de AgitArte en la novela gráfica MUCHO MANGO.

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